Standard č. 15 - RIZIKOVÉ, HAVARIJNÍ A NOUZOVÉ SITUACE

 

Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně definovány rizikové, havarijní a nouzové situace a postup při jejich řešení, s nimiž prokazatelně seznámí zaměstnance. S těmito postupy jsou v nezbytném rozsahu seznámeny přiměřeným způsobem i umístěné děti, jejich rodiče či jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte a další osoby dítěti příbuzné nebo blízké.

Související a navazující dokumenty zařízení

Požární evakuační plán

Řešení havarijních situací

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Organizační směrnice požární ochrany

Hlášení úrazů a nemocí

Požární poplachová směrnice

Operativní karta (příloha č. 41)

Plán první pomoci (příloha č. 43)

Karta první pomoci (příloha č. 42)

 

15.1Rizikové, havarijní a nouzové situace

 

Zařízení má vymezeno, k jakým situacím by mohlo dojít a má připraveny postupy pro řešení těchto situací – viz manuály Požární evakuační plán, Řešení havarijních situací, Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, Organizační směrnice požární ochrany, Hlášení úrazů a nemocí, Plán první pomoci.

Zařízení zajišťuje, že s postupy jsou odpovídajícím způsobem seznámeni všichni pracovníci a jsou vytvořeny podmínky, aby byli schopni postupy použít.

Při přijetí jsou v nezbytném rozsahu přiměřeným způsobem informováni i umístěné děti, jejich rodiče či jiné osoby odpovědné za výchovu a další osoby dítěti příbuzné nebo blízké.

Zařízení vede Knihu úrazů, Knihu kontrol BOZP a Požární knihu, odpovědný pracovník za evidenci je ředitel zařízení, případně jím jiný pověřený pracovník.

V případě zjištěné mimořádné nouzové situace se pracovník vždy obrátí na ředitele zařízení, případně na jeho zástupce. Pokud to není možné (hrozí časová prodleva, není možnost telefonovat), musí se pracovník rozhodnout, jak bude postupovat, a to dle metodických pokynů. Pokud situace není popsána, pak se pracovník rozhoduje podle zásad: č. 1. záchrana života dětí a svého, č. 2. záchrana majetku. Po události pracovník informuje ředitele zařízení, který se bude situaci zabývat, nejdéle do 30 dnů ji metodicky upraví.

Zápis o situaci bude proveden ve spisové dokumentaci dítěte, včetně jejího řešení.

Vždy je třeba mít na paměti bezpečí všech dětí a pracovníků!

Pracovníci se snaží všem rizikovým situacím předejít. Některým situacím je možné předejít tak, že si zajistí přítomnost další osoby u jednání – např. pokud dítě nebo rodič byli při jednání problémoví, agresivní, pokud je třeba dítěti sdělit nepříjemnou informaci. Někdy je možné využít přítomnost a pomoc psychologa či jiného odborníka nebo osoby blízké dítěti

 

Při řešení situace především dbáme na dodržování práv klienta (dítě/rodič/osoba odpovědná za výchovu dítěte):

  • snažíme se klienta slovně zklidnit a zajistit bezpečné prostředí,
  • v případě agrese vůči ostatním dětem a zaměstnancům se ostatním snažíme zajistit

bezpečné prostředí přemístěním do jiné místnosti,

  • neustále na klienta klidně hovoříme, oslovujeme ho jménem,
  • nadávky a výhrůžky z jeho strany přecházíme bez povšimnutí,
  • snažíme se akceptovat jeho pocity,
  • odvádíme pozornost jiným směrem a dáváme mu najevo, že jeho stavu rozumíme,
  • klientovi sdělíme, že mu chceme pomoci zvládnout situaci,
  • snažíme se odstranit provokující vlivy z okolního prostředí,
  • pracovníci si zajišťují vlastní bezpečnost – stojí blízko dveří, čelem ke klientovi, akci

popř. koordinujeme pomocí dalších osob,

  • vzájemně se v pracovním týmu informujeme.
  • o jakémkoliv incidentu dítěte jsou informováni zákonní zástupci a OSPOD a je proveden záznam do spisu.
  • o jakémkoliv incidentu rodiče či osoby odpovědné za výchovu dítěte je informován příslušný OSPOD a je proveden záznam do spisu.

 

15.2Rizikové situace

15.2.1Na straně rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu nebo osoby blízké

 

 

Rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nebo osoba blízká je pod vlivem alkoholu nebo návykových látek

Předcházení: Seznámení rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu nebo osoby blízké s návštěvním řádem Klokánku.

Řešení: V případě, že pracovník zařízení pojme podezření, že navštěvující osoba vykazuje známky požití alkoholu, nebo se zdá být pod vlivem jiných návykových látek, návštěva nebude povolena a rodič bude vykázán z objektu. Postup: dotážeme se rodiče či jiné osoby odpovědné za výchovu, zda je pod vlivem alkoholu nebo návykové látky. Pokud osoba domněnku potvrdí, nebude návštěva povolena a osoba bude vykázána ihned z objektu. Pokud osoba domněnku nepotvrdí, a přesto bude vykazovat známky, že je pod vlivem návykových látek, požádá pracovník tuto osobu, aby opustila objekt. Pokud osoba toto odmítá, povolá pracovník hlídku Policie ČR, která provede zkoušku na omamné látky. V případě pozitivního výsledku, osobu ze zařízení Policie ČR vykáže. V případě negativního nálezu bude návštěva umožněna. Následně o vzniklé situaci pracovník informuje nadřízeného, který vykonává v dané chvíli pohotovost.

Rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nebo osoba blízká se agresivně domáhá styku s dítětem

Předcházení: Seznámení rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu nebo osoby blízké s návštěvním řádem Klokánku.

Řešení: Pracovník v takovém případě upozorní rodiče na nevhodné chování a důsledky takového chování, nabídne rodičovi alternativu – odložení návštěvy. Pokud má rodič soudně zakázaný styk s dítětem a ani po upozornění nechce odejít, volá pracovník policii. Následně o vzniklé situaci pracovník informuje nadřízeného, který vykonává v dané chvíli pohotovost.

Rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu nebo osoba blízká fyzicky ohrožuje zaměstnance nebo dítě

Předcházení: Seznámení rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu nebo osoby blízké s návštěvním řádem Klokánku.

Řešení: Postup viz výše. Je-li   někdo   napaden, přivolání   hlídky   Městské   policie   nebo   Policie   České republiky, případně Zdravotní záchranné služby. Následně o vzniklé situaci pracovník informuje nadřízeného, který vykonává v dané chvíli pohotovost.

Zásady jednání s agresivní osobou:

  • Není vhodné reagovat sarkasticky nebo tím, že se pracovník stáhne a přestane komunikovat. Je třeba snažit se porozumět tomu, co útočníka vlastně vyvedlo z míry a vedlo k agresi.
  • Vyjádřit pochopení pro důvody zlosti a nespokojenosti. Pokud agrese nestoupá, dopřát útočníkovi čas ke zklidnění.
  • Nechat čas i sobě a promyslet si svou reakci. Přednostně využít místo zákazů a „omezovací strategie“ spíše paradoxní strategie „otevřených dveří“ (klidná odpověď, přiznání omylu, chyby atd.). Zároveň je nezbytné klidným, pevným hlasem vyjádřit nesouhlas s prostředky, kterými se dotyčný snaží svoji zlost vyjádřit – můžeme tolerovat např. zvýšený hlas, do jisté míry i vulgarismy, ale ne osobní nadávky, rozbíjení věcí atd.
  • Hledat alternativní řešení v dané záležitosti a doptávat se, zda by takové řešení více vyhovovalo. Podaří-li se najít kompromis, navrhnout co nejkonkrétnější postup. Může nastat situace, že žádné přijatelné řešení prostě není. Toto je možné konstatovat až po zklidnění klienta.
  • Pokud je útočník nadále v napětí, je vhodné snažit se získat čas. („Nyní nevidím lepší možnost, ale zkusím to ještě promyslet. Mohl byste přijít později?“).
  • V extrémních případech, kdy hrozí fyzická agrese, je nezbytné myslet především na svoji bezpečnost: nedělat prudké pohyby, mluvit zřetelně a pomalu, vyzvat, aby se posadil, oslovovat ho jménem, když nereaguje na výzvy, zaujmout pozici zády k východu, nestát např. u schodů, všímat si jeho pohybů.
  • Pokud se situace dále zhoršuje, volat o pomoc, případně utéci.

15.2.2Na straně dítěte

 

Dítě si nerozumí se spolubydlícím dítětem nebo s pečující osobou na bytě a přeje si být přestěhováno

Předcházení:  Vhodný složení dětí v bytě. Poučení pečující osoby o zvyklostech daného dítěte, které nám sdělí rodič nebo jiná osoba odpovědná za výchovu.

Řešení:           Zjištění příčiny nespokojenosti.

Hledání možného řešení. (Návrh změny bytu, výměna pečující tety/strýcové, rozhovor dítěte a odborného pracovníka apod.).

Výběr vhodného řešení, naplánování realizace, pokud realizace není možná, poskytnout jiná řešení například ve spolupráci s odborným pracovníkem.

Dohoda – ústní/písemná.

Dítě odmítá užít léky předepsané lékařem

Předcházení:  Vysvětlení dítěti, proč jsou léky tak důležité (zmírňují bolesti, teplotu).

Řešení:           Zjištění příčiny, proč dítě odmítá léky.

Hledání alternativního řešení, konzultace s lékařem a dítětem s cílem najít řešení situace (změna medikace,).

Poučení o možných důsledcích.

Dohoda – ústní/písemná

Dítě odmítá stravu

Předcházení:  Vysvětlení dítěti, že pokud nebude jíst, může onemocnět, bude slabé, nebude se moci věnovat svým oblíbeným aktivitám.

Řešení:           Pohovor s dítětem cílený na zjištění příčiny, proč dítě odmítá stravu.

Hledání alternativního řešení (zjistit jakou stravu má dítě oblíbenou, konzultace s odborníkem, dle zjištěné příčiny – např. PPP).

Poučení o možných důsledcích, možné nevolnosti a žaludečních potížích, které povedou případně až hospitalizaci.

Dohoda – ústní/písemná

Dítě odmítá dodržovat osobní hygienu (např. koupání, čištění zubů…)

Předcházení:  Vysvětlení dítěti, že hygiena je důležitá, zavést pravidelný denní režim hygieny (každé ráno a večer si čistit zuby, večer se osprchovat/okoupat, před jídlem si mýt ruce).

Řešení:            Pohovor s dítětem cílený na zjištění příčiny, proč odmítá udržovat osobní hygienu.

Hledání alternativního řešení, vysvětlení, proč je důležité pravidelně se koupat, čistit si zuby apod.

Poučení o možných důsledcích zanedbané hygieny – vyrážky, kožní potíže, zubní kazy.

Dohoda – ústní/písemná

 

rvačka/potyčka dětí mezi sebou

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly Klokánku. Budování přátelských vztahů v zařízení.

 

Řešení: Pracovník (pečující osoba či jiný pracovník) se snaží zabránit fyzickému násilí, děti uklidní, případně je na potřebnou dobu oddělí (každé dítě je v jiném pokoji). Cílený pohovor s dětmi, jehož cílem je zjistit příčinu sporu a předcházení jeho opakování.

Dohoda – ústní/písemná.

 

napadení dítětem

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly Klokánku. Budování přátelských vztahů v zařízení.

 

Řešení: V kolektivu udržujeme klid, pohodu a dobrou atmosféru. Dbáme na to, aby v kolektivu dětí nedocházelo k záměrnému navozování situací, které mohou agresivitu či agresi vyvolat. Pohovor s dítětem, jehož cílem, je aby si klient uvědomil důvody a příčiny svého chování, s přihlédnutím na jeho rozumovou a jazykovou vyspělost. Je-li to třeba pohovoru je přítomen odborný pracovník.

 

zvlášť agresivní chování dítěte

 

Předcházení: Zajištění dostatečných informací od OSPOD a rodičů, případně jiných osob zodpovědných za výchovu dítěte. Monitorování chování a projevu dítěte v zařízení.

 

Řešení: v první řadě řešíme přemístění dítěte, buď dočasně do lékařské péče nebo podání návrhu na příslušný OSPOD ohledně vydání předběžného opatření o přemístění nezletilého. Do vyřešení výše uvedeného, pokud se jedná o dítě zvlášť agresivní, rozumově nevyspělé (např. LMR, autismus apod.), které nemůže posoudit dopady svého jednání a hrozí ublížení na zdraví okolních osob, je nutné v tomto případě zachovat izolovaný pobyt dítěte s dohledem dvou pečujících zaměstnanců, a to po celou dobu jeho pobytu. Pokud by k napadení dítěte v zařízení nebo pečující osoby došlo, je třeba, aby druhá osoba bezprostředně zasáhla a v případě nutnosti přivolala pomoc, dle vyhodnocení situace – rychlou záchranou službu, případně Policii ČR. Poté ihned o incidentu informuje ředitelku zařízení.

 

úmyslné poškození majetku zařízení dítětem

 

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly Klokánku.

 

Řešení: pracovník upozorní dítě, že se majetek zařízení neničí, odvrátí pozornost dítěte, snaží se ho uklidnit případně zabrání úrazu dítěte poškozeným majetkem, pracovník zapíše vzniklé škody do Knihy závad. Současně pečující osoba se pokusí zjistit důvody, proč tak dítě koná. Zda například nereaguje na svou složitou životní situaci apod. Následně dle potřeby řeší s odborníkem zařízení.

 

dítě se pečující osobě nebo sociálnímu pracovníkovi svěří, že mu bylo nebo je ubližováno mimo zařízení

 

Předcházení: Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring jeho chování. Seznámení dítěte s jeho právy.

 

Řešení: Dítěti je vysvětleno, že jde o informace, které si pracovník nemůže nechat pro sebe, je třeba vše oznámit PČR. Dítěti je s ohledem na jeho věk vysvětleno, jaký bude další postup – oznámení na PČR, návštěva PČR atd. Pracovník s dítětem dle potřeby navštíví lékaře, jehož zpráva je důkazem o týrání/zneužívání/zanedbávání. Po získání informací se sejde tým odborníků a pečující osobě i dítěti se navrhnou vhodná řešení. (Např. šikana ve škole – zvýší se komunikace se školou, pracovník Klokánku se sejde s třídní učitelkou a společně se pokusí šikaně zamezit,… napadení cizí osobou – zajistí se pravidelný doprovod dítěte apod. )

 

sexuální zneužití dítěte

 

Předcházení: Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring jeho chování. (např. neobvyklé sexuální projevy atd. ) Upozorňujeme děti na nevhodné chování (např. odhalování se atd.), vysvětlujeme, že jejich tělo je na intimních místech nedotknutelné a nikdo nemá právo se jich dotýkat tak, aby jim to bylo nepříjemné.

 

 

Řešení: Povinnost ZDVOP nahlásit na PČR a OSPOD, zajištění psychologické pomoci pro dítě.

 

 

sexuální projevy v chování dítěte

Předcházení:  Seznámení dítěte s pravidly Klokánku. Rozhovory pečujících osob, přiměřené věku dítěte, na téma sexuální výchovy. Rozhovory pečujících osob, přiměřené věku dítěte, na téma volby vhodných partnerů.

 

Řešení: dítě je upozorněno, diskrétně a v soukromí, že není vhodné projevovat se sexuálně před ostatními dětmi či jinými osobami. Jsou-li sexuální projevy vzhledem k věku dítěte předčasné, je osloven psycholog zařízení a chování dítěte je s ním zkonzultováno (může jít o předčasné vyzrání dítěte, ale i o následky zážitku dítěte, který není zpracován). V případě dítěte, které se nevhodně chová v rámci své sexuality k pečující osobě, bude toto pečující osobou okamžitě sděleno klíčové sociální pracovnici a ta ve spolupráci s ředitelkou zajistí okamžité přemístění dítěte na jiný byt. Následně bude odborným personálem zajištěn pohovor s dítětem o nevhodnosti tohoto chování a bude hovořeno i s pečující osobou na téma, jak tomuto chování předcházet a zabránit. Případně dítěti dle potřeby bude zajištěna psychologická péče.

 

sex mezi nezletilými do 15 let

Předcházení:  Seznámení dítěte s pravidly Klokánku. Rozhovory pečujících osob, přiměřené věku dítěte, na téma sexuální výchovy.

 

Řešení: Pokud dochází k předčasné sexuální aktivitě mezi nezletilými, snažíme se zabránit tomu, aby došlo k fyzickému kontaktu, např. oddělenými pokoji, stálým dohledem apod. Sociální pracovník nebo pečující osoba osloví psychologa. Pokud došlo k fyzickému kontaktu, je třeba vyhledat gynekologa, informovat OSPOD a incident nahlásit Policii ČR.

 

šíření dětské pornografie i v rámci sebepoškozování

Předcházení:  Seznámení dítěte s pravidly Klokánku. Rozhovory pečujících osob, přiměřené věku dítěte, na téma sexuální výchovy a na téma hrozby šíření dětské pornografie, např. prostřednictvím sociálních sítí.

 

Řešení: dítě je upozorněno, diskrétně a v soukromí, že není vhodné šířit své ani jiné nahé fotografie prostřednictvím sociální sítě např. Facebook, Instagram atd., neboť se jedná o trestný čin a zároveň je dítě upozorněno na to, že tato jeho aktivita bude oznámena a řešena Policií ČR. Pohovor s dítětem, jehož cílem, je aby si dítě uvědomilo důvody a příčiny svého chování, s přihlédnutím na jeho rozumovou a jazykovou vyspělost. Je nutné dítěti sdělit následky jeho jednání, které by se v současné době i v budoucnu mohly dotknout jeho osoby. Např. zveřejnění jeho nahých fotografií v síti pedofilů a dohledání jeho fotografií, kdykoliv – co je na internetu – to tam zůstane.

 

 

sebepoškozování dítěte

 

Předcházení:  Zajištění bezpečného a stabilního prostředí. Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení: Dle rozsahu sebepoškození dítěte je zváženo přivolání rychlé záchranné služby nebo návštěva lékaře. Dítěti se pokusíme zabránit v opakování sebepoškozování. (Např. odebrání žiletek, nožů, nůžek apod.) Dále je kontaktován psycholog zařízení, dle názoru psychologa je případně kontaktován dětský psychiatr. Zároveň je peču poskytnuta pomoc, jak komunikovat s daným dítětem tak, aby mu mohla pomoci.

 

dítě hrozí sebevraždou

 

Předcházení: Zajištění bezpečného a stabilního prostředí. Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení:  pracovník (pečující osoba, jiný pracovník) se citlivě snaží dítě uklidnit, odvrátit pozornost dítěte jiným směrem, nenechá dítě samotné, kontaktuje pracovníka Klokánku na pohotovostní služby, pokusí se zajistit v danou chvíli konzultaci s odborníkem – psychologem, lékařem (i přes telefon – Linka bezpečí 116 111, Linka první psychické pomoci 116 123), pakliže jeho stav se nezlepšuje, dítě opakovaně uvede, že se chce zabít, přítomná osoba volá číslo 112 Integrovaný záchranný systém, kde sdělí veškeré informace a oni vyhodnotí, koho k zákroku povolají.

 

kouření dětí:

 

– dítě je upozorňováno na to, že kouření škodí zdraví. Pokud dítě kouří i nadále, jsou učiněny další kroky – dítěti je předložena literatura o škodlivosti kouření,…

 

užívání návykových látek (cigarety, alkohol, drogy)

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly zařízení. Upozornění dítěte na porušování zákona a seznámení dítěte s dopady na jeho zdraví. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení:  – dítě je upozorněno na to, že užívání návykových látek škodí zdraví. Ředitel také může vyzvat dítě k podrobení se testu. Bude-li test dítěte pozitivní, pak bude sjednána schůzka s odbornými pracovníky, se kterými bude situace prodiskutována. Pokud dítě test odmítne, lze požádat o vykonání testu Policii ČR. Přijde-li dítě s tím, že má problémy s návykovými látkami, bude mu vyhledána odborná pomoc, jeho problémy budou konzultovány s odbornými pracovníky, dětským psychiatrem, pediatrem aj. Pokud dítě je pod vlivem omamných látek, kontaktuje pečující osoba pracovníka Klokánku na pohotovostní službě a ten dítěti zajistí převoz na Detox, následně je společně s odborníky konzultováno, zda Klokánek je schopen zajistit péči o toto dítě a poskytnout mu veškerou pomoc (například návštěva White Light I nebo ambulantní návštěvy lékaře apod.) nebo zda mu společně s odborníky a OSPOD vyhledáme jiné vhodné zařízení, které bude moci jeho potřeby aktuálně uspokojit. V případě užití menšího množství alkoholu, dítě vystřízliví v zařízení, kde mu pečující osoba zajistí nepřetržitý dohled, v případě užití většího množství alkoholu, které ohrožuje život dítěte, volá pečující osoba ihned lékařskou záchrannou službu a informuje pracovníka Klokánku na pohotovostní službě. Pokud se dítě nepřizná k požití alkoholu v jakékoliv míře a odmítne se podrobit dobrovolnému alkoholtestu, bude s ním navštíven lékař, který test alkoholu provede. Pokud je dítě po užití jakékoliv omamné látky v ohrožení života volá přítomná osoba ihned lékařskou službu první pomoci a následně informuje pracovníka Klokánku vykonávající pohotovostní službu. 

 

Kyberšikana:

 

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly zařízení. Seznámení dítěte s jeho právy. Zajištění bezpečného a stabilního prostředí. Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení:

V případě dítěte, které koná kyberšikanu jiné osobě: dítě je upozorněno, že není vhodné kyberšikanu dělat, neboť se jedná o trestný čin a zároveň je dítě upozorněno na to, že tato jeho aktivita, pokud ji bude vykonávat nadále, bude oznámena a řešena Policií ČR. Pohovor s dítětem, jehož cílem, je aby si dítě uvědomilo důvody a příčiny svého chování, s přihlédnutím na jeho rozumovou a jazykovou vyspělost. Odborní pracovníci Klokánku společně s pečující osobou vyberou vhodné výchovné opatření, které bude prodiskutováno s dítětem. Dítěti je poskytnuta podpora psychologa a případně dalších odborníků.

 

 

V případě dítěte, na kterém je konána kyberšikana: S dítětem je veden rozhovor o konkrétním případě jeho kyberšikany a informujeme dítě o postupu, který bude vést k zabránění pokračování kyberšikany. V rámci věku osoby, která na dítěti kyberšikanu vykonává volíme dle dohody odborníků v Klokánku vhodný postup. Například v případě spolužáka kontaktování školy či jeho zákonných zástupců, v případě dospělé osoby kontaktování Policie ČR. Dítěti je poskytnuta podpora psychologa a případně dalších odborníků.

 

Dítě odmítá chodit do školského zařízení

 

Předcházení: Seznámení s pravidly Klokánku. Seznámení s právy dítěte (nárok na vzdělání). Seznámení dítěte s potřebností mít vzdělání. V případě ZŠ – seznámení se zákonem – povinná školní docházka. Monitoring dítěte.

 

Řešení: Odborný pohovor s dítětem, proč nechce do školy chodit. Hledání vhodných návrhů a okolností za jakých by dítě školu mohlo navštěvovat.  Zvýšená komunikace se školským zařízením. Zajištění psychologické péče. Případně zajištění změny školy v rámci zájmu dítěte ve spolupráci s rodičem či jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, nebo ve spolupráci s OSPOD nebo příslušným soudem. V případě akutní potřeby dítěte zajištění individuální školní výuky.

 

Záškoláctví:

 

Předcházení: Seznámení s pravidly Klokánku. Seznámení s právy dítěte (nárok na vzdělání). Seznámení dítěte s potřebností mít vzdělání. V případě ZŠ – seznámení se zákonem – povinná školní docházka.

 

Řešení: Konfrontace dítěte se skutečností, upozornění dítěte na nutnost vzdělání. Cílený pohovor s dítětem, který by měl vést ke zjištění proč dítě chodí za školu. Větší spolupráce se školou (např. aby třídní učitel ihned absenci hlásil klíčové sociální pracovnici), možná změna školy (ve spolupráci s rodičem či jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte), zajištění psychologické péče. Doprovázení dítěte do školského zařízení a předání přímo vyučujícímu. Odborný personál a pečující osoba naleznou společně vhodné výchovné opatření, které následně prodiskutují s dítětem. 

 

Krádež:

 

Předcházení: Seznámení s pravidly Klokánku.  Informování dítěte, že jakákoliv krádež je definována jako porušení zákona.

 

Řešení: Konfrontace dítěte se skutečností. Upozornění dítěte, že toto není vhodné chování a je třeba vždy majitele požádat nikoliv dotyčný předně odcizit. Cílený pohovor s dítětem o hledání příčiny chování. Pomoc dítěti naleznout vhodnější řešení než je krádež. Odborný personál a pečující osoba naleznou společně vhodné výchovné opatření, které následně prodiskutují s dítětem. (Např. splácení škody z kapesného apod.) V případě závažnější krádeže je třeba, aby pečující osoba informovala klíčovou sociální pracovnici, která ve spolupráci s ředitelkou zařízení rozhodné o možném kontaktování Policie ČR. Dále se postupuje dle pokynů Policie ČR.

 

Opaření a stržení horkého jídla na sebe

 

Předcházení: Nenechávat horké pokrmy v dosahu dětí. V přítomnosti malých dětí raději vařit na zadních plotýnkách. Poučení dětí.

 

Řešení: Poskytnutí první pomoci – na popálené místo pustit proud ledové vody a místo minimálně 5 minut chladit. Dle množství popálené kůže navštívit lékaře, případně při větším množství popálené kůže volat rychlou záchranou službu. Incident je nutné bezprostředně nahlásit ředitelce, případně její zástupkyni, která musí učinit zápis do knihy úrazů.

 

Pád ze schodů, oken a výšek

 

Předcházení: Poučení dětí o nutnosti přidržovat se při chůzi na schodech zábradlí. Označit první a poslední schod výstražnou páskou. Udržovat schody čisté, aby neklouzaly. Nenechávat děti bez dozoru, když jsou otevřená okna a dbát dostatečného dozoru, aby dítě nemohlo vylézt do výšky, např. na skříň apod. Poučit dítě o hrozícím nebezpečí.

 

Řešení: Při pádu dítěte ze schodů, oken a výšek je třeba vyhledat lékařskou péči, aby lékař dítě zkontroloval, že nedošlo k žádnému úrazu. Incident je nutné bezprostředně nahlásit ředitelce, případně její zástupkyni, která musí učinit zápis do knihy úrazů.

 

Otrava dítěte (chemií, drogou, léky, jedovatou rostlinou v přírodě)

 

Předcházení: Zabezpečení všech chemikálií a léků v uzamčeném prostoru. Poučení dětí o tom, že by neměly jíst nic co neznají a není k tomu určené.

 

Řešení: Při otravě volat rychlou záchranou službu, vyrobit domácí dávidlo – teplá voda s rozmíchanou solí, dát pít a nutit dítě zvracet. Incident je nutné bezprostředně nahlásit ředitelce, případně její zástupkyni, která musí učinit zápis do knihy úrazů.

 

 

Dušení dítěte předmětem v dýchacích cestách

 

Předcházení: Poučení dítěte, aby věci nevkládalo do nosu, uší, případné úst, pokud k tomu nejsou určené. U malých dětí odstranění malých částeček a nevhodných hraček z dosahu.

 

Řešení:

Postup je závislý na příznacích, které u dítěte pozorujeme. Má-li dítě lehké zneprůchodněné dýchacích cest a je při vědomí, dýchá, mluví případně pláče, tak podporujte kašel.  Kašel je přirozenou obrannou reakcí a může tak dojít k spontánnímu obnovení dýchání a vykašlávání předmětu. Sledujeme stav dítěte a dochází-li k zhoršování (je při vědomí, nekašle, nemluví, promodrává), tak je nutné použít vypuzovací manévry.

U dítěte mladšího jednoho roku: 

  • Údery mezi lopatky (Gordonův úder)  – položíte dítě na předloktí, prsty fixujete hlavičku (hlava dítěte je níž než hrudník) a 5 x rázně udeříte mezi lopatky. 
  • Nepodaří-li se těleso dostat ven, tak můžete provést stlačení hrudníku. Položíte dítě na záda (opět hlavičkou níž než je zbytek těla) a stlačíte hrudní kost pomocí dvou prstů, jako při resuscitaci. Nahmatáte si místo v dolní třetině hrudní kosti a prsty 5 x stlačíte. Opakujete vypuzovací manévry dokud nedojde k odstranění překážky, nebo dokud dítě neztratí vědomí. Je-li dítě v bezvědomí musíte zahájit resuscitaci.
  • V přítomností více osob volejte na tísňovou linku 155 a v neznámém terénu použijte aplikaci Záchranka.

U dítěte staršího jednoho roku:

  • Údery mezi lopatky (Gordonův úder) v případě dětí můžete úder provést tak, že sedíte a dítě si položíte přes kolena hlavou dolů. Alternativou může být, že dítě stojí v předklonu a svým předloktím mu podpíráte hrudník. Provedete 5 rázných úderů mezi lopatky a sledujete, zda došlo k vypuzení tělesa. 
  • Trvá-li dušení, tak provedete Heimlichův manévr. Postavte se a zezadu obejměte zraněného. Jednu ruku zatnete v pěst, druhou rukou tuto pěst uchopíte a stlačujete silně (směrem dovnitř a nahoru) nadbřišek (místo mezi pupkem a pod žebry).
  • Střídáte údery do zad (5x) a Heimlichův manévr (5x) do doby, než dojde k vypuzení tělesa nebo dokud postižený neupadne do bezvědomí. Je-li v bezvědomí musíte zahájit resuscitaci.

Pozor! Provedení Heimlichova manévru je spojeno s rizikem poškození vnitřních orgánů. Každý zraněný po takovém úkonů musí být odborně ošetřen. Pamatujte si, že Heimlichův manévr neprovádíme u dětí do 1 roku věku a těhotných žen.

Když zvednu dítě za nohy, tak těleso vypadne?

Oblíbený, vžitý postup, který není v první pomoci doporučován. Třesení dítěte “vzhůru nohama” přináší riziko pádu a výše popsané vypuzovací manévry jsou mnohem účinnější než síla zemské přitažlivosti.

Mám vyndat těleso rukou? 

Nikdy nepátrejte naslepo, abyste těleso nezatlačili hlouběji nebo druhého nezranili. Vyčištění dutiny ústní pomocí jednoho prstu provádíte jen, když je cizí těleso viditelné. 

Kdy mám zahájit oživování?

Nevzdávejte se po provedení několika úderů. Každý úder a stlačení posouvá těleso výš z dýchacích cest. Dojde-li k úplnému uzavření dýchacích cest, tak je možné, že zraněný po čase (cca 5 minut) upadne do bezvědomí. Krevní oběh je ještě po nějakou dobu (až 10 – 15 minut) zachován, ale i tak je nutné zahájit provádění základní neodkladné resuscitace. Samozřejmě musíte kontaktovat tísňovou linku 155 a začít s nepřímou srdeční masáží, přičemž frekvence může být o něco pomalejší než je běžné doporučovaných 100 stlačení za minutu.

Bouchat rukou nebo pěstí?

Principem všech vypuzovacích manévrů je zvýšení tlaku v dýchacích cestách. Myslete zejména na to, aby údery byly razantní, ať už jsou prováděny hranou ruky a nebo rukou sevřenou v pěst (Gordonův úder – úder provádíte malíkovou stranou ruky sevřené v pěst). 

 

 

 

Poranění ostrým předmětem

 

Předcházení: Odstranit ostré předměty z dosahu dětí. Zakrýt ostré rohy. Vést dítě k opatrnosti a vykonávat nad ním pravidelný dozor. Zásuvky či skříňky s ostrými nástroji zamkněte nebo jinak zajistěte. Chtějí-li vám děti pomáhat kutit či zahradničit, pak jedině s ochrannými pomůckami rukavice, brýle apod. Pomáhají-li vám děti v kuchyni, vždy jen za vašeho dohledu. Naučte děti, že nůž nebo nůžky nikdy nepodáváme druhému špičatou stranou, ale naopak držadlem do dlaně. Nosíme je také vždy špičkou dolů. Malé děti používají nůžky s kulatou špičkou. Pozor na ostré trny nebo ostny rostlin, můžeme se jen píchnout, anebo se osten či chloupek zlomí těsně u kůže tak, že nejde vyndat. Některé rostliny mají ve svých ostnech jed, který může způsobit alergickou reakci organismu. Hry vyžadují vždy dozor dospělého.

 

Řešení:

Okamžité poskytnutí první pomoci. Při poranění ostrým předmětem ránu nechte krátkodobě krvácet. Zastavte krvácení. Ránu důkladně vymyjte vodou, mýdlem a dezinfekčními prostředky. Pokud se jedná o větší poranění, např. na šití, je třeba ránu překrýt a ihned navštívit lékaře. Pokud se jedná o poranění velkého rozsahu, volá se rychlá záchranná služba. Pokud se jedná o poranění tepny, ihned otvor ucpeme např. prsty nebo cokoliv máme po ruce a na ránu silně tlačíme a voláme rychlou záchrannou službu. O incidentu bezprostředně po zajištění první pomoci informovat pracovníka na krizovém mobilu Klokánku.

 

 

 

Srážka dítěte automobilem na silnici

 

Předcházení: Poučení dítěte, jak se pohybovat po silniční komunikaci. Současně dozor nad malými dětmi.

 

Řešení: Přivolat záchrannou lékařskou službu. Vždy musíme po takovéto srážce dítě nechat kompletně vyšetřit. O incidentu bezprostředně po zajištění první pomoci informovat pracovníka na krizovém mobilu Klokánku.

 

15.2.2.1Nenavrácení dítěte z vycházky nebo útěk dítěte

 

 

Postup při nenavrácení z vycházky

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly zařízení. Seznámení dítěte s jeho právy. Zajištění bezpečného a stabilního prostředí. Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení: Po 10 minutách se snaží pečující osoba kontaktovat dítě. (např. prostřednictvím mobilního telefonu, případně jeho kamarádů…) Pokud se jim podaří spojit se s dítětem, které jim vysvětlí důvod své nepřítomnosti v zařízení, domluví se na způsobu a času návratu do zařízení. Pokud se dítě do 30 minut od dohodnutého termínu nevrátí, informuje pečující osoba mobilním telefonem pracovníka vykonávajícího pohotovostní službu na telefonu nebo jiného pracovníka (ředitele zařízení, sociálního pracovníka), dle pokynů pracovníka vykonávajícího pohotovostní službu na telefonu následně informuje Policii ČR a pokračuje podle jejich pokynů.

 

Postup při nenavrácení z pobytu mimo zařízení (propustky)

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly. Seznámení rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte s návštěvním řádem.

 

Řešení: Pokud se dítě do 30 minut od dohodnutého termínu nevrátí, kontaktuje pečující osoba, osobu u které je dítě na pobytu a informuje se o situaci. Pokud se s osobou nepodaří spojit nebo nespolupracuje v navrácení dítěte do zařízení, informuje pečující osoba mobilním telefonem pracovníka vykonávajícího pohotovostní službu na telefonu nebo jiného pracovníka (ředitele zařízení, sociálního pracovníka). Ten dle důvodu a způsobu umístění dítěte v zařízení rozhodne o dalším postupu. (Např. informovat Policii ČR, případně kontaktuje rodiče či jiné osoby odpovědné za výchovu s cílem zrušit původně uzavřenou smlouvu o poskytnutí ochrany a pomoci…)

 

Postup při útěku dítěte

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly zařízení. Seznámení dítěte s jeho právy. Zajištění bezpečného a stabilního prostředí. Získávání si důvěry dítěte, aby mělo prostor se svěřit. Monitoring chování dítěte.

 

Řešení: V případě, že dítě opustí ZDVOP bez souhlasu personálu nebo na vycházce, výletu nebo pobytu venku znenadání uteče neznámo kam, pečující osoba kontaktuje neprodleně o této skutečnosti pracovníka na pohotovostním telefonu nebo ředitele zařízení a ten rozhodne o případném postupu. (Např. kontaktování přátel nezletilého, širší rodiny a v případě potřeby Policie ČR.) Při návratu cílený rozhovor s dítětem, jehož výsledkem by měl být znám důvod útěku a měl by předejít dalšímu útěku.

 

Únos dítěte:

 

Předcházení: Seznámení dítěte s pravidly zařízení. Seznámení dítěte s jeho právy. Poučení dítěte o nevhodnosti komunikace s cizími lidmi. Cílený rozhovor o bezpečnosti chování mimo zařízení, který by vedl k eliminaci únosu dítěte. Pokud je soudem omezen styk s blízkou osobou dítěte, je nutné dítě s tímto bezprostředně seznámit, aby pochopilo, že určitý kontakt s takovou osobou, může být považován za jeho únos.

 

Řešení: Pracovník, který se jako první o únosu dozví, informuje ihned PČR. Následně informuje ředitele zařízení.

 

V PRŮBĚHU PROVOZU MOHOU VZNIKAT NOVÉ SITUACE, KTERÉ JSOU STŘETEM ZÁJMU. V TAKOVÉM PŘÍPADĚ JE BUDEME ŘEŠIT S PRACOVNÍKY NA NEJBLIŽŠÍ PORADĚ A DÁLE BUDOU POSTUPNĚ DOPLŇOVÁNY DO STANDARDU Č. 15 RIZIKOVÉ, NOUZOVÉ A HAVARIJNÍ SITUACE.

 

15.3Úrazy

 

Zranění vyžadující první pomoc pracovníka jsou popsány v Plánu první pomoci (příloha č. 43) a Kartě první pomoci (příloha č. 42). Postup při úrazu a nemoci je popsán v metodice Hlášení úrazu a nemoci.

V případě podezření či zjištění nebezpečné situace, která by mohla vést ke vzniku úrazu,

ihned informujeme o těchto skutečnostech ředitele, který zajistí okamžitou nápravu.

Úrazům předcházíme pravidelným školením BOZP a u dětí s jejich seznámením s BOZP přizpůsobeným jejich rozumové a jazykové vyspělosti.

 

Vážný pracovní úraz (zranění vyžadující okamžitou zdravotnickou pomoc) – přivoláme pomoc nebo požádáme kohokoli jiného o její přivolání. Nehodu neprodleně oznámíme řediteli zařízení a postupujeme podle jeho pokynů (ohlášení policii, pojišťovně, vyčkání na případný odvoz atd.). V případě, že se úraz stal přímo v pobytové části zařízení, musí ředitel zařízení zajistit neprodleně zástup jiného zaměstnance. Sepíšeme protokol o úrazu a předáme jej k dalšímu šetření (s policií, pojišťovnou apod.). Provedeme záznam do Knihy úrazů.

15.3.1Lehký pracovní úraz

 

Učiníme taková opatření, aby se lehký pracovní úraz kvůli zanedbání jeho ošetření nestal závažnou zdravotní komplikací. V případě, že s lehkým pracovním úrazem souvisí další skutečnosti jako například potřeba následné péče pro zaměstnance nebo uvedení místa, kde k úrazu došlo, do původního stavu apod., oznámí to zraněný zaměstnanec řediteli zařízení a bude o tom učiněn záznam do Knihy úrazů.

15.3.2Úraz dítěte

 

V zařízení i mimo něj dbáme na to, aby se klienti chovali a pohybovali bezpečně. V

pravidelných intervalech děti dle jejich rozumových schopností (ideálně formou hry) seznamujeme s bezpečnostními pravidly a bezpečnostními technikami.

Dle závažnosti úrazu poskytneme první pomoc. Můžeme konzultovat i telefonicky se zdravotní supervizorkou. Pokud je to možné, zajistíme řádný a bezpečný odvoz do příslušného zdravotnického zařízení. V případě závažného zranění či při pochybnostech poranění ihned voláme zdravotnickou záchrannou službu (tel.: 155 nebo 112). O úrazu dítěte je učiněn ředitelem záznam do Knihy úrazů a pečující osoba jej zaznamená do týdenních záznamů o dítěti. Následně informujeme rodiče nebo jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte.

15.3.3Úmrtí dítěte

 

V případě náhlého úmrtí dítěte se pokusíme o oživení dle zásad první pomoci, voláme Zdravotnickou záchrannou službu (tel.: 155 nebo 112) a informujeme ředitele zařízení. A ten bezprostředně informuje rodiče nebo jinou osobu odpovědnou za výchovu dítěte. Dále se informuje OSPOD.

 

15.4Přímý kontakt s infekčním onemocněním dítěte nebo pracovníka

 

Dbáme na to, aby zaměstnanci i umístěné děti dodržovali hygienické zásady (pravidelné mytí rukou, desinfekce společných prostor apod.) a v celém zařízení udržujeme pořádek a čistotu. Všímáme si reakcí dětí i zaměstnanců, všech náhlých změn, popř. náznaků, které by mohly mít souvislost s nakažlivou nemocí. V případě zjištění nějaké závažné změny, konzultujeme vzniklou situaci se všemi zaměstnanci a řídíme se danými pokyny Krajské hygienické stanice, územní pracoviště Ústeckého kraje se sídlem v Teplicích.

 

15.5Případy zjištění a podezření nakažlivé, infekční nebo jinak přenosné, životu nebezpečné nemoci:

15.5.1U dítěte

 

Dítě je izolováno z kolektivu dětí a je zajištěna odborná lékařská péče. Dle závažnosti onemocnění je dítě v nejbližším možném termínu převezeno k hospitalizaci na příslušné oddělení Nemocnice Teplice – tel.: 417 519 111.

15.5.2U zaměstnance

 

Zaměstnanec okamžitě ukončí pracovní směnu a zajistí si odborné lékařské vyšetření a pracovní neschopnost. O infekčním onemocnění informujeme Krajskou hygienickou stanici, územní pracoviště Ústeckého kraje se sídlem v Teplicích..

 

15.5.3U rodiče nebo jiné osoby blízké

 

V případě, že u rodiče nebo jiné osoby blízké bude diagnostikována infekční choroba a rodič zařízení v inkubační době navštívil, musí bezprostředně informovat zařízení a to pak sleduje reakcí dětí i zaměstnanců, všech náhlých změn, popř. náznaků, které by mohly mít souvislost s nakažlivou nemocí. V případě zjištění nějaké závažné změny, konzultujeme vzniklou situaci se všemi zaměstnanci a řídíme se danými pokyny Krajské hygienické stanice, územní pracoviště Ústeckého kraje se sídlem v Teplicích..

 

15.6Nouzové situace

1.6.1Přechodný nedostatek zaměstnanců

 

V případě mimořádné situace, která může nastat v organizaci, pracovník včas a pokud možno s dostatečným časovým předstihem oznámí řediteli zařízení, že nebude schopen vykonávat pracovní činnost. Snažíme se v zařízení mapovat zvláštní situace, které mají přímou souvislost s přechodným nedostatkem zaměstnanců. Tyto situace týmově vyhodnocujeme a provádíme následná opatření (omezíme vstup cizím osobám, omezíme aktivizační činnosti, minimálně navštěvujeme veřejná zařízení apod.).

V případě krátkodobého nedostatku pracovníků:

  • požádáme v mimořádné situaci o pomoc z řad jiných zaměstnanců FOD, externích pracovníků, dobrovolníků (dle zákona o SPOD)
  • zredukujeme jednotlivé aktivizační činnosti dle počtu přítomných pracovníků

V případě dlouhodobého nedostatku pracovníků:

  • zajistíme náhradní pracovníky formou dohod nebo pracovních smluv po dobu pracovní neschopnosti chybějících pracovníků, či pracovníků ZDVOP. O vzniklé situaci informujeme zřizovatele zařízení, který následně informuje příslušný Krajský úřad.

 

15.7Havarijní situace

 

Požár  - Pracovník uváží, zda je požár uhasitelný či nikoliv. V případě uhasitelného požáru začne hasit hasicím přístrojem.  Po uhašení situaci oznámí řediteli. Pokud bude požár takového rozsahu, že pracovník sám uhašení nezvládne, zavolá hasiče (tel. 150) nebo tísňové volání (112). Vypne elektřinu v celém objektu. Začne hasit z hydrantu nebo hasicích přístrojů, které jsou umístěny na několika viditelných a lehce přístupných místech v Klokánku a graficky znázorněny v obrazové části Operativní karty (příloha č. 41). Práškový hasicí přístroj je umístěn v přízemí, v přístupové chodbě a ve skladu údržbáře, dále pak v prvním patře a druhém patře., na centrální chodbě, také v kanceláři zařízení. Pracovník dbá zejména na bezpečnost dětí, svou a dalších osob. V případě nutnosti zajistí evakuaci všech osob z Klokánku, osoby se shromažďují před Klokánkem. Dále jedná dle pokynů hasičů, informuje neprodleně ředitele a ten zapíše situaci do Knihy BOZP a PO.

Povodeň - V případě zatopení objektu kontaktuje ředitel, jeho zástupce, případně osoba pečující vytvořený za tímto účelem krizový štáb města a dále postupuje podle pokynů tohoto krizového štábu.  Vypne elektřinu v celém objektu. Pracovník dbá zejména na bezpečnost dětí, svou a dalších osob.

Havárie vody, plynu, výpadek elektřiny - Pracovník uzavře hlavní uzávěr vody/plynu. Kontaktuje přímo pohotovost (na pohotovostní číslo – vodárny, plynárny nebo ČEZ)

Poškození majetku, krádež -V případě poškození nebo krádeže majetku cizí osobou, nahlásí pracovník /pečující osoba záležitost ředitelce zařízení a ta rozhodne o dalším postupu, např. informuje Policii ČR. Škodu zdokumentuje (vyfotí).